Stress & Burn-out begeleiding

Stress
ontspanning

Direct in contact voor het maken van een afspraak via whatsapp

 

In 8 stappen naar herstel

Stress is niet het probleem, maar het gebrek aan voldoende herstel wel.

Begeleiding bij Stress & Burn-out is afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden waarin jij zit. Afhankelijk van jouw situatie stem ik de begeleiding af. Ik gebruik hiervoor het model in 8 stappen naar herstel.

In de dagelijkse praktijk wordt er volgens mij niet goed gekeken wat stress nu eigenlijk is. In veel gevallen wordt stress en burn-out gezien alsof er iets psychisch niet in orde zou zijn. Laten we dat nu maar gelijk even uit de wereld hebben. Burn-out is een energiecrisis. je lichaam is niet meer in staatom te herstellen.

Stap 1 Orientatie

Allereerst zullen we het verloop en de ernst van eventuele spanningsklachten onderzoeken. Daarnaast is het belangrijk zicht te krijgen op jouw persoonlijke doelstellingen en verwachtingen, zodat de coaching op jouw wensen en behoeften toegesneden kan worden. Vervolgens stellen we jouw prioriteiten vast.

Stap 2 Analyse van stressklachten en stressbronnen

We onderzoeken jouw klachten en de oorzaken van stress in jouw leven. Je leert jouw energiegevers en energievreters kennen, zowel privé als in werksituaties.

Stap 3 Herstel van energie en fysieke conditie

Vanaf de start werken we aan rust en ontspanning. Je leert luisteren naar wat jouw lichaam nodig heeft en rust te nemen als jouw lichaam daarom vraagt. je leert herkennen wanneer jouw lichaam gespannen is en wanneer ontspannen. Je leert manieren om te ontspannen. In deze fase zal ik ook mijn kennis en kunde van ademcoaching inzetten om meer te kunnen ontspannen.

Stap 4 Omgaan met stress en emoties

We onderzoeken jouw gebruikelijke manier van omgaan met stress en we denken na over de meest effectieve manier. Je krijgt inzicht in stressverhogende gedachten.

Stap 5 Versterken van competenties

Gedurende het hele proces werken we aan het tot bloei brengen van jouw talenten. Die zullen u helpen om problemen het hoofd te bieden. Hiervoor gebruiken we diverse testen en andere hulpbronnen

Stap 6 Hervinden van zichzelf

Wie burn-out is, heeft vaak de eigen behoeften en wensen een lange tijd opzij- geschoven. Je herontdekt wat jouw talenten en waarden zijn en wat echt belangrijk voor jouw is.

Stap 7 Match met de sociale omgeving en werk

Privé
We bespreken de werkverdeling in jouw privésituatie. Zijn taken in het gezin, de familie en vriendenkring goed verdeeld? Zijn er energievretende onderwerpen binnen de sociale contacten? Moeten er conflicten opgelost worden?

Werk
We bekijken of het werk dat je doet bij jou past. We onderzoeken hulpbronnen en valkuilen bij terugkeer. We bezien welke aanpassingen nodig zijn binnen het werk. Wat moet vóór terugkeer met jouw leidinggevende of werkgever besproker worden en hoe pakt jij dat aan?

Stap 8 Terugvalpreventie

Terugvalpreventie, re-integratie en follow-up Als we op dit punt zijn aanbeland, zijn jouw klachten inmiddels verminderd. Je voelt je weer steviger. Het was een leerzame periode, maar je wilt voorkomen dat jij terugvalt in de weg naar herstel. 

Testen rondom stress

Hieronder tref je een aantal testen aan die je kunt maken. Deze testen geven jou inzicht op het gebied van jouw situatie rondom stress. Deze formulieren gebruik ik ook in de eerste stao Orientatie.

Korte Inventarisatie Van Stressbronnen
PDF – 125,2 KB 73 downloads
Kwalitatieve Inventarisatie Spanningsklachten Test
PDF – 116,5 KB 73 downloads